داروهای مورد استفاده توسط برخی بیماران دیابتی نوع 2 ممکن است خطر پیامدهای شدید COVID-19 را کاهش دهد

27سپتامبر 2021 - به گفته ی محققان کالج پزشکی پن، دارویی که هم اکنون برای درمان چاقی و دیابت نوع 2 استفاده می شود، چنانچه شش ماه قبل از تشخیص COVID-19 توسط بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مصرف شده باشد، خطر بستری شدن، عوارض تنفسی و مرگ را در این افراد کاهش می دهد.

محققان، با بررسی و تجزیه و تحلیل پرونده های الکترونیکی پزشکی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، نتیجه گیری نمودند که داروهایی که به نام آگونیست گیرنده ی پپتید 1شبه گلوکاگون (GLP-1R) شناخته می شوند، باید از نظر اثرات محافظتی بالقوه در برابر عوارضCOVID-19 ، بیشتر ارزیابی شوند.

پرفسور Grigson، استاد و رئیس بخش علوم عصبی و رفتاری این کالج، گفت: نتایج ما بسیار امیدوار کننده است زیرا درمان با آگونیست GLP-1R بسیار محافظ به نظر می رسد، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات ارتباط علیتی بین استفاده از این داروها و کاهش خطر پیامدهای شدید COVID-19 در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد نیاز است.

به گفته محققان، حتی اگر واکسن ها موثرترین محافظت در برابر بستری شدن و مرگ ناشی ازCOVID-19  باشند، به درمان های موثر بیشتری برای بهبود نتایج بیماران مبتلا به عفونت های نادر و شدید نیاز داریم. بیمارانی که از قبل به بیماریهایی نظیر دیابت مبتلا بوده اند، در معرض خطر عوارض شدیدCOVID-19 از جمله مرگ هستند. یک مطالعه اخیر در انگلیس گزارش داد که نزدیک به یک سوم مرگ و میرهای ناشی از COVID-19 در این کشور، را بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تشکیل می دهند.

دکتر جنیفر نیلند، استادیار علوم عصبی و رفتاری و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: نشان داده شده است که واکسن باعث کاهش بستری شدن و مرگ ناشی از COVID-19 می شود، اما جامعه علمی به جستجوی درمان هایی می پردازد که ممکن است به واکسیناسیون در کاهش بیشتر خطر بستری شدن در بیمارستان، عوارض تنفسی و مرگ ناشی ازCOVID-19 ، در بیماران مبتلا به بیماری های قبلی مانند دیابت که بیشتر در معرض این خطرات هستند، کمک کند.

دکتر نیلند، پرفسور گریگسون و دکتر نازیا راجا خان، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله و دانشیار پزشکی و متخصص غدد در مرکز پزشکی Milton S. Hershey در کالج ایالتی پن، به مطالعه ی نحوه استفاده از آگونیست هایGLP-1R ، برای درمان سوء مصرف مواد مخدر می پردازند. آنها این فرض را مطرح کردند که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که از این داروها استفاده می کنند، که به نظر آنها کمتر از 15درصداز بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در ایالات متحده هستند، ممکن است به دلیل برخی اثرات محافظتی این داروها(خواص ضد التهابی آنها) در برابر پیامدهای شدید COVID-19 محافظت شوند. بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب با التهاب خارج از کنترل یا تورم بافت های بدن دست و پنجه نرم می کنند. پاسخهای التهابی بیش از حد در موارد شدید و مرگ و میر ناشی ازCOVID-19 دخیل بوده است.

محققان مدارک پزشکی الکترونیکی نزدیک به 30هزار فرد با تشخیص دیابت نوع 2 ، که آزمایش آزمایشگاهی آنها بین ژانویه تا سپتامبر 2020 برای  SARS-CoV-2، مثبت بود، را تجزیه و تحلیل کردند. داده های مورد استفاده در این مطالعه ازTriNetX ، استخراج شد، که یک ابزار مبتنی بر وب است که به محققان اجازه می دهد تا از داده های بیماران شناسایی نشده از چندین سازمان مراقبت بهداشتی برای مطالعات تحقیقاتی استفاده کنند.

تیم تحقیقاتی نتایج بیمارانی که از آگونیست های GLP-1R در مدت شش ماه قبل از تشخیصCOVID-19  خود استفاده می کردند، را با بیش از 23000 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و تشخیص COVID-19 که آگونیست های GLP-1R را مصرف نمی کردند( به عنوان گروه کنترل) و از نظر سن ، جنس ، نژاد ، قومیت، شاخص توده بدنی و شرایط قبلی مشابه بودند، مقایسه نمودند.

محققان دریافتند که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که از آگونیست های GLP-1R در مدت شش ماه قبل از تشخیص COVID-19 خود استفاده می کردند، به طور قابل توجهی کمتر در بیمارستان بستری شدند(33.0 درصد)، عوارض تنفسی کمتری داشتند(38.4 درصد) و در طی مدت 28 روز پس از تشخیص کمتر درگذشتند(42.1 درصد). نتایج این تحقیق در مجله Diabetes منتشر شد.

محققان همچنین دو داروی دیگر را که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شوند و دارای اثرات ضد التهابی هستند مورد مطالعه قرار دادند: مهار کننده های دیپپتیدیل پپتیداز -4 (DPP-4) و پیوگلیتازون. در حالی که استفاده از مهار کننده هایDPP-4 ، خطر عوارض تنفسی و پیوگلیتازون خطر بستری شدن در بیمارستان را کاهش داده بود، اما هیچ یک از این داروها خطر مرگ را کاهش نداده و یا به اندازه آگونیست های GLP-1R در کاهش عوارض COVID-19 در سراسر جهان، موثر نبودند.

به دلیل این یافته های امیدوارکننده، تیم تحقیقاتی گفت که برای تعیین ارتباط علیتی بین استفاده از آگونیست های GLP-1R و کاهش خطر پیامدهای شدید COVID-19 مشاهده شده در این مطالعه، به آزمایشات بالینی تصادفی، نیاز دارند. این تیم همچنین گفت که در مورد زمان تجویز آگونیست های GLP-1R در رابطه با اثرات محافظتی احتمالی آن و اینکه آیا این اثرات محافظتی در مورد بیماران بدون دیابت نوع 2 نیز اعمال می شود یا خیر؟ سوالاتی وجود دارد. آنها همچنین هشدار دادند که به مطالعه بیشتر نیاز دارند تا ببینند که آیا درمان GLP-1R می تواند با خیال راحت در طول عفونت حاد COVID-19 انجام شود.

دکتر راجا خان، گفت: به تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا آگونیست هایGLP-1R   می توانند در برابر عوارض شدید COVID-19 از فرد محافظت کنند، نیاز داریم. همچنین ما باید بدانیم که در چه شرایطی استفاده از این داروها می تواند محافظت کننده باشد و چگونه می توان آنها را با خیال راحت در طول بستری شدن در بیمارستان به دلیل COVID-19 استفاده کرد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/09/210927132058.htm